Hytte og bål i lekeskogen

Vi var ute i lekeskogen, mens vi var i lekeskogen skulle vi rydde bort de lengste pinnene. Da kom det et forslag fra et barn om at vi kunne jo bygge en lekehytte. Dette hørtes spennende ut og det var flere som ville være med. Vi hentet flere lange pinner, og vi måtte måle og sammenligne for å finne ut hvor de skulle være. Etter hytten var ferdig ble barna sultne, og vi laget bål med de minste pinnene og grillet burger og pølser.

Dette var en veldig kjekk dag. Barna fikk være å medvirke sin hverdag i barnehagen. I "Rammeplanen" står det at alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barna skal ha mulighet til å delta og være med å planlegge. Barna brukte matematikk for å kunne bygge hytten og bålet, ifølge "Rammeplanen" barna få erfare ulike størrelser, og kunne sammenligne de ulike størreslene. Vi undret sammen med barna: "Hvor mange pinner trenger vi?", "Hvor lange må de være"?. Barnehagen skal legge til rette og bruke naturen som en arena for lek, undring, utforskning og læring. Når vi bygget hytten brukte vi naturmatrialer, barna var kreative og samarbeidet godt. Både hytten og bålet ble brukt flere ganger.